byYlva textildesign

Ylva Kongbäck - textilformgivare

UNDERVISNING

Från 1976 och 14 år framåt hade jag tjänst som lärare för formgivarstudenterna på före detta Textilinstitutet i Borås. Där undervisade jag i textil formgivning för vävning. De senare åren låg tjänsten på Textilhögskolan.


RIPS

Freelance från 1984. Detta år kom jag i kontakt med Linum AB under en textilmässa. De blev intresserade av min rips, som jag höll på att utveckla med nya mönster och idéer för vår tid. Efter ett och ett halvt års provvävning i Indien fick vi fram rätt kvalité och då tog jag fram en helt ny kollektion med nytänkande inom ripsen. Kollektionen presenterades på Möbelmässan i Stockholm 1986.

Jag bjöds därefter in till Form Design Center i Malmö våren 1986 att ställa ut min nya ripskollektion.

1987 fick jag Utmärkt Svensk Forms Hedersomnämnande (den näst högsta utmärkelsen) för delar ur kollektionen. Motiveringen var just förnyelse av en traditionell textil med nytt uttryck för ny tid.

Jag fick ytterligare ett Utmärkt Svensk Form diplom för ripsmattan Kaa 1989.

Min utveckling av ripsmattor gjorde Linum till ett synligt företag ute på marknaden. Utmärkt Svensk Form, utställningar och all mediauppmärksamhet lyfte företaget till en ledande designprofil. Sven Kempe, grundare och ägare till Linum säger att ”Ylva har lärt Indien att väva ripsmattor”. Man kan läsa i Nationalencyklopedien under mattor om denna produktutveckling. ”Till 1980-talets nyskapande hör bl.a. Gunilla Lagerhem-Ullbergs hårgarnsmattor för Kasthall och Ylva Kongbäcks moderna ripsmattor för Linum.”

De år som gått efter att mina första mattor kom ut på marknaden har inneburit många efterföljare.

Som konsumentprodukt har den moderna ripsen gett upphov till en global marknad som, ackumulerat sedan 1986, kan uppskattas till några hundratal miljoner kr över disk.


HALM

1990 kontaktades jag för att utveckla vävning med halm i Älvsborgs län tillsammans med ett tiotal slöjdare. Ett stort projekt initierades för att ta fram halm - odlad och skördad för slöjdändamål - och för att utveckla halmslöjden. Även ett halmmuseum projekterades i Bengtsfors.

Mitt uppdrag var att återvinna förlorad kunskap och inspirera till förnyelse av halmen som vävmaterial, med nya lösningar och sammanhang för vår tid.

1993 fick jag Utmärkt Svensk Form för tre av de vävar jag designat för Hemslöjdens 80-årsjubileum, utställda på Liljevalchs Konsthall.

1996 mottog jag Utmärkt Svensk Forms Designpris (den högsta utmärkelsen) för tre sävmattor jag gjort för Linum. Sävmattor har funnits parallellt med halmmattorna i Sverige. Dessutom är de vanliga i den indiska kulturen, men då i helt annat utförande. Även detta pris var för mitt förnyelsearbete av en textil från vår tradition. Återtagen förlorad kunskap med nytt uttryck.

Slöjdargruppen fortsatte efter succén att utvecklas i nya projekt under min ledning i fyra år. Därefter visades vårt resultat i en stor utställning döpt till Bondens Guld. Jag var själv utställningsansvarig och dess ambassadör och har rest runt med utställningen i Sverige, Norge och Finland under sex och ett halvt år. Under de åren ställdes Bondens Guld ut på 26 muséer eller motsvarande. Vi behövde aldrig sälja in den, den gick på egen kraft och var varje gång mycket uppskattad. Den har medfört att jag fått handleda minst lika många veckokurser i halmvävning runt om i dessa länder.

VÄV I HALM - 1999 skrev jag tillsammans med Barbro Wingstrand boken Väv i halm. Boken skrevs för att samla den återvunna kunskapen och inspirera till nya upptäckter och för att jag för egen del skulle kunna lämna halmen och gå vidare med ny utveckling inom design. Boken ledde till en ny utställning, baserad på boken Väv i Halm, vilken jag fortsatte att turnera med på närmare ett tiotal ställen i Sverige och även i Danmark.


RIPS OCH HALM I 150 ÅR

Till VÄV 02 – vävmässa 2002 på Norrköpings Stadsmuseum producerade jag en stor samlingsutställning med nya och insamlade gamla textilier från mina båda specialområden.

HALMVÄVAR I SPANIEN OCH NEW YORK

Vintern 2005 visade jag i samarbete med Halmens hus ett 15-tal halmmattor i Zamora i norra Spanien på Västra Götalandsregionens vänortsmuseum. Som följd av den stora uppmärksamheten förflyttades utställningen till Botaniska trädgården i Madrid sommaren 2005 och därefter ytterligare till Cadiz i södra Spanien då Ostindiefararen Göteborg gjorde sitt första offentliga stopp i hamnen vintern 2005-2006.

Min USF-belönade halmmatta Mondrianeko har visats i New York av IKEA, tillsammans med annan svensk slöjd.


SVENSK HEMSLÖJD

Genom att halmprojektet blev en sådan succé fick jag under 1990-talet och en bit in på 2000-talet många uppdrag för att inspirera och handleda olika slöjdgrupper till förnyelse och uppdatering av lokala traditioner. Jag har på så vis blivit insatt i allmogetextil från framförallt Halland, Bohuslän, Dalarna, Värmland, Kronoberg, Västergötland, Västerbotten m.fl. Detta har inspirerat mig oerhört.

Alla dessa projekt har dessutom medfört flera utställningar varje år som jag varit ansvarig för.


GRUPPMEDLEM

Jag var med i Mönstergruppen i Borås under de ca 10 år som denna var aktiv. Genom mässmontrar och resor till företag vände vi oss mot industrin för att sälja mönster.

Därefter har jag varit medlem i Designgruppen med säte i Borås under ca 12 år. Denna grupp har manifesterat sig med ungefär en utställning/år med olika valda teman. Deltagarna kunde på så vis utvecklas friare än i det vanliga arbetet.

Nu är jag invald i Lidangruppen i Lidköping, vilken är en konstnärsgrupp som gör ungefär en utställning/år.

Jag tycker att det är nyttigt för min utveckling i arbetet att deltaga i en grupp av människor med liknande arbetsuppgifter. Som freelancearbetare är man oftast ensam. I gruppen får man kolleger att inspireras av och samarbeta med.


EKELUNDS

1990 tog Ekelunds kontakt med mig för samarbete. Detta var efter deras stora satsning på de nya elektroniska jaquardmaskinerna. Sedan dess har jag gjort design och idéer för dem. Samarbetet pågår fortfarande och är mycket intressant. Jag har även egen produktion förlagd till Ekelunds väveri under mitt varumärke By Ylva.


IKEA

På uppdrag av IKEA har jag gjort vävda möbeltyger, toalett- och kökstextilier samt tryckta metervaror som presenterats i kataloger och butiker runt om i världen.


EMPEROR TRADING CO

Under 2006 arbetade jag på uppdrag för Emperor Trading Co i Indien med kollektionsansvar för design av tyger till herrskjortor för den indiska marknaden. Ett nystartuppdrag under deras första år.


HOLMA HELSINGLAND AB

På uppdrag av vårt spinneri Holma Helsingland i Forsa tog jag under 2006 fram en vävd kollektion av inredningstextil med deras garner.

Tidigare - under 1980-1990-talet – arbetade jag i drygt ett decennium för Holma Helsingland med mönsterkollektioner för handvävning av deras garner. Till kollektionerna gjorde jag inspirations- och instruktionshäften för handvävare. Jag har också tagit fram garner och justerat färgkartor och gjort utställningsmontrar åt företaget.


ÖVRIGA UPPDRAGSGIVARE

Till Läckö Slottsbutik har jag gjort mönster inspirerat av slottets målningar till jaquardväv i halvlinne, tryckta bomullsmetervaror och pappersservetter. Under sommarsäsongerna 2006, 2007 och 2008 har jag haft utställningar på slottets restauranger.

Till Västra Götalands Län och även till gamla Älvsborgs Län har jag haft uppdrag att designa textila gåvor.

Har haft flerårigt samarbete med Vävmagasinet för design av vävar.

Designuppdrag av vävar även för Land, Hemslöjden och Sätergläntan.

Jag fick uppdraget att planera och lägga fram förslag på helårskurser i vävning för Sätergläntan då man började göra om utbildningarna under 1990-talet. Undervisade där första året och har under många år haft återkommande kurser på skolan.

Jag har haft ett flertal färgsättningsuppdrag genom åren. Detta inkluderar Sötvattenslaboratoriet på Drottningholm - i både huvudbyggnaden och kontorsannexet, färgsättning av industrilokaler på Pelly AB, Pemac AB i Falkenberg samt Missionskyrkan i Hökerum.

Designvikariat på Borgstena Trikåfabrik i Borgstena 1974-75 då jag ansvarade för hela kollektionsframtagningen av tyger till klänningar på Sveriges första datorstyrda stickmaskiner. Det var mitt första jobb som designer ute på marknaden.


PRISER OCH UTMÄRKELSER

1987 Utmärkt Svensk Forms Hedersomnämnande

1989 Utmärkt Svensk Forms Diplom

1992 Kulturpristagare i Älvsborgs län

1993 Stipendium från Carl Lamberts stipendiefond

1993 Utmärkt Svensk Forms Diplom

1996 Utmärkt Svensk Forms Designpris

1996 Kulturpristagare i Ulricehamns kommun

1997 Bildkonstnärsnämndens 2-åriga arbetsstipendium

2005 Västergötlands Fornminnesförenings förtjänstmedalj


BUTIK WEBBUTIK OCH ÅTERFÖRSÄLJARE

Jag har under många år haft egen butiksverksamhet både i anslutning till min ateljé i Hökerum och sedan åtta år tillbaka egen butik i Spikens fiskeläge. I min butik har jag hittills sålt min design som finns ute på marknaden.


Förutom min egen lilla butik finns det nu även en webbutik som säljer den egna kollektionen.


Till min glädje är det även allt fler återförsäljare som tar upp mitt sortiment i sina butiker.


BY YLVA

Mitt eget varumärke kommer att ge mig möjlighet att producera idéer utöver vad mina uppdragsgivare beställer och kan ta in i sina kollektioner. Det ger mig även större frihet för nytänkande och utvecklingsmöjligheter. Välkommen att följa by Ylvas utveckling!

© Ylva Kongbäck. ylva@byylva.se. www.byylva.se.